Vores specialafdeling

Specialafdelingen

Skolecenter Jetsmark huser Jammerbugts kommunale tilbud for elever med massive indlæringsvanskeligheder. Elever skal visiteres gennem PPR og i samarbejde med distriktsskolen for at kunne gå her. Skoledagen følger det timetal elevens klasse foreskriver. Der arbejdes meget med struktur, tydelig visuel og auditiv støtte. Eleverne går her fra 0.-10. klasse.

For skoletilbuddet gælder Folkeskolens formålsparagraf og rammer for timetal, men skoledagen er tilpasset elevernes nærmeste udviklingszone. Det betyder, at undervisningen har fokus på det faglige og elevens livsduelighed og livskompetencer. Undervisningen sker både i fag og med fag fx emner og aktiviteter, hvor flere fag indgår. Undervisningens formål er også at gøre eleverne så livsduelige med fokus på udvikling af deres livskompetencer. Det betyder også, at undervisning er delt op i mindre enheder og aktiviteter end alment området, hvor eleverne undervises alene, i grupper eller hele klassen.

I undervisning arbejder vi således med fag og i fag sammen med de 10 livskompetencer som Verdenssundhedsorganisationen WHO har beskrevet:

• mentalisering

• selvbevidsthed

• beslutningstagning

• kommunikation

• håndtere følelser

• håndtere stress

• problemløsning

• kritisk refleksion

• kreativ tænkning

• relationskompetence

Hvert hold eller klasse har et pædagogisk team bestående af lærer(e) og en pædagog. Der er desuden tilknyttet pædagogmedhjælpere, som understøtter elevernes basale behov og undervisningen. Vi samarbejder desuden med PPR med talepædagogisk bistand, fys- og ergoterapeuter og andre eksterne samarbejdspartnere.